diumenge, 24 de novembre del 2013

Aprenem jugant amb Scratch

Una mica d'història...

L'ús de la informàtica a les aules no és una novetat dels darrers anys, ja des dels anys 60 i principis dels 70 s'utilitzaven els ordinadors com a eina exclusiva d'avaluació. Les primeres eines van ser programes per a ensenyar un determinat concepte i al final el programa demanava una resposta a les preguntes que formulava del tema que el nen havia estat treballant. Si el nen encertava la resposta, el deixava continuar.
Va ser en aquesta época quan podríem dir que van aparèixer els programes que anomenem tutorials (els que permeten resoltre una operació matemàtica, és a dir, practicar amb diferents continguts). Es va pensar que aquests programes podien arribar a substituir el mestre però poc després es va veure que aquesta concepció era totalment errònia. És l'anomenada concepcio instructivista. Posteriorment va aparèixer una nova concepció, el constructivisme, ara el nen entén les coses i connecta els conceptes que ha après, és aleshores quan fa un aprenentatge significatiu.


En el programa Logo els nens  donaven ordres a una tortuga
A partir dels anys 70, la participació era més interactiva. Va aparèixer un programa que va revolucionar aquest món, anomenat Logo (significa "raonament" o "pensament"). La idea era que des de l'ordinador els nens poguessin controlar un robot, tanmateix es va veure que el robot no el podien tenir totes les escoles perquè era un programa car. Més tard, es va crear una tortgua i el nen havia de donar-li ordres. Això els portava a utilitzar el raonament i la lògica a partir d'un procés d'assaig-error, es veia la capacitat de resoldre problemes en els nens. Va ser un programa molt popular i utilitzat a una gran majoria d'escoles.


DESCRIPCIÓ


El logo de l'Scratch és un gatet

L'Scratch (verb anglès que significa "esgarrapar" i que també fa referència a la tècnica utilitzada pels DJs: tot tipus d'elements que es poden imporar i incorporar als projectes) és un programa creat per el Instituto Tecnológico de Massachusetts (ITM), dirigit per Mitchek Resnick, que permet crear històries interactives, animacions, dibuixos, música i jocs. 

Aquesta eina consta d'una programació molt senzilla, està pensada per a ser aplicada en l'àmbit educatiu. Amb ella, el nen imagina, crea i comparteix (lema del programa). Els nens han de crear el seu propi videojoc, per tant, els nenes aprenen jugant. Normalment es comença a treballar amb aquesta aplicació informàtica a 3r de Primària.
Per a poder fer ús del programa ens haurem de donar d'alta al Web Oficial, i des d'allà, podrem treballar en línia. El llenguatge que utilitza és fàcil i intuïtiu perquè els nens es puguin desenvolupar sense cap problema en el món de la programació informàtica. 
El programa compta amb una gran diversitat de personatges, paisatges, accions, etc. La pantalla de l'usuari es divideix en tres panells (com podem veure a la imatge). El de l'esquerra consta de les ordres que es vol que faci el personatge(s), el del mig és el de creació ja que és en aquest on l'usuari ha de crear el seu videojoc, i finalment, al de la dreta es pot visualitzar el que s'ha creat.





Es pot descarregar de forma gratuïta per a Windows, Mac OSX i Linux i disposa d'un traductor. Permet comparti projectes propis amb d'altres persones. A GITIC l'hem utilitzat online, tot i que també es pot descarregar l'aplicació. 

REFLEXIÓ

Personalment considero que l'Scratch és un programa molt útil per a les escoles, i cada vegada ho serà més perquè estimula molt al nen, fet que últimament no està gaire present a la societat. S'acostuma a donar tot mastegat i sense cap esforç al darrere. A més, aquest model de societat competitiu deixa de banda el treball col.laboratiu, mentres que aquest programa l'incentiva. Els nens aprenen a raonar sistemàticament, a ser creatius i a marcar-se objectius que hauran de complir per a crear un projecte informàtic. Es dóna pas a l'experimentació, la improvització, els nens exploren, posen a prova les seves idees i aprenen a corregir els seus errors.


L'Scratch estimula el raonament, la paciència,
 l'esforç i la imaginació 

Un gran nombre d'escoles catalanes ja fan ús de l'Scratch per ensenyar d'una manera més dinàmica, creativa i didàctica les matemàtiques, l'art, les ciències socials i naturals, la informàtica i fins i tot les llengües. 

AMPLIACIÓ

A continuació he volgut enllaçar un vídeo per a no deixar lloc a cap mena de dubte sobre el funcionament i la utilització del programa.



M'agradaria compartir amb vosaltres el meu projecte d'Scratch fet juntament amb la Maria Orfila. Es tracta de la conversa que tenen dos amics que han anat a passejar el gos.



Per acabar amb aquesta entrada, us convido a donar un cop d'ull als següents enllaços:

2 comentaris:

  1. M'ha agradat especialment aquesta entrada. A part d'exposar totes les característiques i funcions d'aquesta eina, amb el títol i la teva reflexió, has sapigut transmetre que Scratch és una eina divertida i a la vegada útil per l'aprenentatge del nen. Segueix així, felicitats!

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Patri, t'animo a donar un cop d'ull a la resta d'entrades, a veure que et semblen!

    ResponElimina