DESCRIPCIÓ
Les primeres habilitats de pensament |
La Taxonomía de Bloom és una eina creada per Benjamín Bloom (un psicòleg educatiu) als anys 50, que estructura i compon el procés de l’aprenentatge basant-se en el domini cognitiu que ordena habilitats de pensaments i objectius. Lorin Anderson y Krathwohl van reviosar-la l’any 2000 i és quan llavors van crear la Taxonomía revisada de Bloom, que va substituir els substantius de cada categoria per verbs i va remodelar la seqüència d’aquests dins de la taxonomía, així com el punt de les habilitats de pensament de “Orden Inferior”.
Les habilitats de pensament revisades |
Andrew Churches la va digitalitzar atenent a les pràctiques relacionades amb les TIC i va complementar cada categoria amb verbs del món digital amb la finalitat de desenvolupar habilitats com la de recordar, comprendre, aplicar, avaluar, crear i analitzar.
Cada una de les categories té un número de verbs clau associats a ella i també les seves activitats digitals. Entendre el que s’aprèn consisteix en relacionar i explicar amb paraules pròpies els nous coneixements, és a dir, interioritzar. Recordar el què s’ha après és important per aprendre bé i per això és necessari descriure, identificar, recuperar, reconèixer, entre d’altres. Aplicar consisteix en relacionar el que un aprèn i saber aplicar-ho en diferents situacions. Alguna activitat digital per aplicar seria executar i entrevistar. Per analitzar es pot comparar, organitzar, estructurar… Avaluar consisteix en formular hipòtesis, criticar, jutjar… Debatre, concloure i persuadir serien algunes de les activitats digitals d’aquest verb. Finalment, crear és adjuntar els elements amb la fi de formar un tot coherent, és a dir, construir, idear, produir, etc.
Col·laborar és clau per als alumnes de la mateixa manera que el docent ha d’intentar que l’alumne adquireixi el coneixement (comprendre i recordar), l’aprofundeixi (recordar i analitzar) i finalment sigui capaç de crear-ne de nou (avaluar i crear).
Aquest seria el mapa en el qual es veu reflectida la Taxonomía de Bloom:
Gràcies a aquesta Taxonomia, els mestres es plantejen uns objectius per a educar als alumnes, hem de tenir en compte que el gran creixement de l'era digital (les tecnologies a l'aula) repercuteix a l'hora de fer les classes. El mestre ha de tenir recursos per a desenvolupar totes aquelles habilitats del pensament en la tecnologia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada