divendres, 13 de desembre del 2013

La Taxonomía de Bloom per a l'era digital

DESCRIPCIÓ

Les primeres habilitats de pensament
La Taxonomía de Bloom és una eina creada per Benjamín Bloom (un psicòleg educatiu) als anys 50, que estructura i compon el procés de l’aprenentatge basant-se en el domini cognitiu que ordena habilitats de pensaments i objectius. Lorin Anderson y Krathwohl van reviosar-la l’any 2000 i és quan llavors van crear la Taxonomía revisada de Bloom, que va substituir els substantius de cada categoria per verbs i va remodelar la seqüència d’aquests dins de la taxonomía, així com el punt de les habilitats de pensament de “Orden Inferior”.

Les habilitats de pensament revisades
Andrew Churches la va digitalitzar atenent a les pràctiques relacionades amb les TIC i va complementar cada categoria amb verbs del món digital amb la finalitat de desenvolupar habilitats com la de recordar, comprendre, aplicar, avaluar, crear i analitzar.

Cada una de les categories té un número de verbs clau associats a ella i també les seves activitats digitals. Entendre el que s’aprèn consisteix en relacionar i explicar amb paraules pròpies els nous coneixements, és a dir, interioritzar. Recordar el què s’ha après és important per aprendre bé i per això és necessari descriure, identificar, recuperar, reconèixer, entre d’altres. Aplicar consisteix en relacionar el que un aprèn i saber aplicar-ho en diferents situacions. Alguna activitat digital per aplicar seria executar i entrevistar. Per analitzar es pot comparar, organitzar, estructurar… Avaluar consisteix en formular hipòtesis, criticar, jutjar… Debatre, concloure i persuadir serien algunes de les activitats digitals d’aquest verb. Finalment, crear és adjuntar els elements amb la fi de formar un tot coherent, és a dir, construir, idear, produir, etc.



Col·laborar és clau per als alumnes de la mateixa manera que el docent ha d’intentar que l’alumne adquireixi el coneixement (comprendre i recordar), l’aprofundeixi (recordar i analitzar) i finalment sigui capaç de crear-ne de nou (avaluar i crear).

Aquest seria el mapa en el qual es veu reflectida la Taxonomía de Bloom:


Gràcies a aquesta Taxonomia, els mestres es plantejen uns objectius per a educar als alumnes, hem de tenir en compte que el gran creixement de l'era digital (les tecnologies a l'aula) repercuteix a l'hora de fer les classes. El mestre ha de tenir recursos per a desenvolupar totes aquelles habilitats del pensament en la tecnologia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada