dimecres, 4 de desembre del 2013

L'ús de la Pissara Digital Interactiva (PDI)

DESCRIPCIÓ

El passat 15 de novembre, durant la setmana d'activitats extraodinàries, anomenada també setmana reflexiva, a la Factultat de Blanquerna es va realitzar la conferència de "Les pissares digitals interactives i les tauletes a l'aula".

Conferència de les PDI a la Facultat de Blanquerna (URL)
Des de l'assigantura de GITIC, ens van proposar anar piulejant els aspectes que trobéssim més rellevants de la conferència, amb el hastag #GITIC13.
La conferència va començar amb l'explicació del ponent Miquel Amor sobre el funcionament i l'aplicació de les PDI a l'aula. Com podem observar a la imatge de sota, aquesta eina TIC consta d'una pantalla digital interactiva, un projector i un ordinador que va integrat i en consonància amb la pissarra digital.

Els alumnes interactuen col.laborativament amb la pissarra digital 

Ens va parlar dels progressos i millores que han aportat aquestes noves tecnologies dins les aules, com per exemple, l'accés ràpid i fàcil a la informació, la recerca d'informació instantània, l'elaboració de materials, permet visitar el món i fer que aquest món entri dins la nostra aula... Les PDI són unes eines molt potents pel procés d'aprenentatge però tot i això, hem de ser conscients de quan i com les utilitzem. No cal que aquesta eina sigui e centre de la classe sinó que es pot fer servir en moments puntuals o com a racons (situacions didàctiques).
L'ús de les PDI a les aules ha de resultar un bon servei d'aprenentatge però no pas l'1X1, sinó que l'1 per tot ja ens ha d'ajudar, no distreure. Va aclarir que la tecnologia ha d'estar al servei de l'aprenentatge i no només ha de magnificar l'explicació del mestre.

A la segona part de la conferència en Jordi Bigas i la Marta Palet, dos mestres de l'escola Mare de Déu de la Mercè (Sant Feliu de Llobregat), ens varen explicar la seva experiència personal amb l'implantació de l'Ipad a l'escola; especialment a Educació Infantil i Cicle Inicial com una nova manera d'aprendre a través de racons de treball. Per exemple, treballen la caligrafia, la llengua, el reconeixement de les lletres, els sons... Tanmateix, l'ús tradicional del paper i el llapis no l'han deixat de banda, els Ipads són una eina més. Expliquen que en el moment que els infant estan amb la tauleta a l'aula hi ha tranquil.litat i bon ambient perquè s'ajuden entre ells, han vist un progrés del treball col.laboratiu i consideren que és una molt bona manera diferent d'aprendre.
D'altre banda, ens expliquen que hi ha molt poques aplicacions en català però que Educaplay és una eina que permet crear als docents noves activitats.
Ens varen mostrar algunes aplicacions per a treballar les matemàtiques. Els nens treballen en grups i s'ajuden mútuament si sorgeix qualsevol dubte o problema a l'hora de fer l'activitat.

Van conlcoure la conferència, els mestres i altres docents que varen assistir, mostrant-nos algunes aplicacions que usaven a les aules:

- Educació Infantil: MATH 3-4
- Cicle Inicial: Puppet Pals (app que treballa l'expressió oral, els nens han de crear una seqüència, esculleixen els personatges i escenaris i graven el guió).

REFLEXIÓ

Personalment, opino que les noves tecnologies a l'aula són totalment necessàries per a un bon aprenentatge i integració dels alumnes a la societat. D'ara a endavant les tecnologies estan molt presents a la vida quotidiana, des dels mòbils fins a als ordinadors i les tauletes. És per això que hem d'ajudar als nous alumnes a endinssar-se en aquest món. Si no s'ensenyen a utilitzar amb seny i precaució, les noves tecnologies poden resultar molt perilloses. 
De cara a les PDI, hi ha més avantatges que inconveninets, encara que tot dependrà de les capacitats didàctiques que tingui cada professor a l'hora de treballar amb aquesta eina i de com l'apliqui a l'aula, ja que segons com s'utilitzen pot ser una eina fonamental per a l'aprenentatge o una eina de suport. És una eina potent i fácil d'utilitzar, motivadora i divertida. Un altre punt a favor és que resulta un recurs aplicable a totes les edats educatives i permet ser flexible. Així com també ens permet crear documents i diapositives, guardar projectes i crear-ne de nous, etc.
Segons ens van comentar a la conferència, els alumnes amb discapacitat educativa compten amb aplicacions especials que els permet interactuar com a la resta de companys de classe. 



AMPLIACIÓ


Icono del Notebook
A una classe de GITIC vam tenir l'oportunitat d'explorar alguns recursos educatius de les PDI en grups de tres persones. Vaig trobar que aquesta eina és un gran suport per a l'educació i com que deixa interactuar, manipular i crear directament a l'usuari que l'està fent servir, resulta encara més interessant perquè t'implica al 100%. 
Apart, us aconsello descarregar i instal.lar el Notebook al ordinador personal de casa per si voleu crear presentacions per a la PDI, permet guardar els projectes online. Així com el Smartboard.

Us convido a visitar i tafanejar algunes pàgines on trobareu recursos molt útils per a les PDI: ALEXANDRIA, GENMAGIC, reportEDUCACIÓ, TICHING.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada