diumenge, 22 de desembre del 2013

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)

DESCRIPCIÓ

La societat ha evolucionat a passos de gegant, i en quant a la tecnologia, mai se sap molt d'alguna cosa, sempre se'n pot aprendre més. Per viure plenament en societat al segle XXI és necessari que els nens i nenes, i també els adults, adquireixin diverses competències relacionades amb l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).


L'adquisició d'aquestes competències es planifica a les diverses etapes educatives i queda recollida als Currículums de l'educació infantil, l'educació primària, l'educació secundària obligatòria, de Batxillerat... Us adjunto el Currículum d'Educació Primària (vegen annex 1.competències bàsiques, apartat 3. Tractament de la Infomació i Competència Digital).

La competència digital és el conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia. El procés d'adquisició d'aquestes cometències s'anomena alfabetització digital i el seu desconeixement dóna lloc a l'analfabetisme digital

El docent ha de garantir aquestes competències digital generals a fi d'adquirir competències específiques didàctiques que li permetin utilitzar les tecnologies per ensenyar i per ajudar a aprendre.

S'han publicat diversos documents que marquen les difectrius sobre les competències TIC dels docents:
  1. UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències TIC per a Docents).
  2. Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants, publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE).
A continuació, he realitzat una presentació de Google Drive on exposo els aspectes més rellevants dels dos documents citats anteriorment:




REFLEXIÓ

Avui en dia, els docents no deixen d'estudiar quan acaben la carrera (com en altres professions), sinó que contínuament han d'anar fent cursos per a reciclar-se. Un dels punts més forts d'aquest reciclatge és el bon ús de les tecnologies a l'aula, han de ser competents als nous canvis que suposen aquestes. El mestre ha de tenir assolida la competència digital per al seu propi benefici ja que podrà millorar la seva forma d'explicar nous coneixements als seus alumnes, guanyarà temps (e.g. guardant les notes dels alumnes), podrà crear projectes interactius amb l'ajuda de les PDI i les tauletes...

El mestre ha de formar part d'aquesta nova era digital juntament amb els alumnes, ha de participar en la construcció col.lectiva de coneixements com ara el Scoop.it, la blogosfera, el Twitter, entre d'altres. Com a mestres haurem de generar coneixement a través de portals webs i blogs, seguint l'exemple de Bitàcola MestraTic de l'Anna Pérez, per exemple.

Des de la Universitat ja se'ns prepara, ens mostren i aprenem les diverses formes de treballar amb les TIC per tal de ser competents digitalment i facilitar el procés d'aprenentatge dels nostres futurs alumnes, en un futur més pròxim del que ens podem imaginar. Els nous individus de la societat estaran a les nostres mans!

AMPLIACIÓ

Per a més informació us deixo un vídeo que m'ha sorprés ja que presenta un nou mètode d'estudiar. Parlen d'una aplicació online per fer les teves págines web en format totalment multimèdia. El fet de ser interactiu permet als pares fer un seguiment de l'activitat acadèmica dels seus fills des de casa. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada